Zajímavosti

44 let historie pohonu 4×4

Pohon označovaný jako 4×4 je technologií, při které jsou poháněna všechna čtyři kola zároveň. Najde uplatnění nejenom v terénu, ale hodí se i na hůře sjízdných silnicích, pokrytých sněhem, nebo ledem. A jaké jsou možnosti této technologie? Je jich hned několik. Jak za pár okamžiků zjistíte, procházely zajímavým vývojem a říci lze také to, že různé automobilky mohou preferovat jiná řešení.

Pohon 4×4 s připojováním jedné nápravy

První varianta, na kterou se podíváme, je spojena s velmi jednoduchým řešením. Ta mohou být hned čtyři. Především u starších a klasických vozů typu off road se používá běžné spojení náprav pevnou hřídelí. Negativem však bývá problém s otáčkami jednotlivých kol. Druhým řešením může být viskózní mezinápravová spojka, která také patří spíše do minulosti, a tak se s ním setkáte hlavně u starších ojetých automobilů. Zde je daná spojka využita místo výše zmíněné hřídele.
Řízená třecí mezinápravová spojka je řešení číslo tři, která je vlastně inovovanou dříve používanou technologií. Poslední možnost v této kategorii mohou být systémy, které využívají dvou přesných řízených spojek.

Pohon 4×4 s centrálním diferenciálem

I zde je možné najít několik konkrétních řešení. Mezi poměrně známé patří mechanické uzávěrka, která je velmi podobná řešení, jako je tomu u pevné hřídele. Druhou možností je viskózní spojka, která díky proměnlivé svornosti a nezávislosti na elektronice byla v minulosti celkem vyhledávaná.
Třetí variantou jsou různé mechanické prostředky. Když se podíváme na nejznámější, je to třeba korunový diferenciál vyvinutý automobilkou Audi, nebo se může jednat o šnekový diferenciál Torsen. Jako čtvrtá varianta je používána elektronicky řízená spojka. Pozitivem je možnost kombinovat pozitiva předchozích možností, ale s nutností myslet na fakt, že je zde nezbytností její elektronické řízení.

O autorovi

Redakce

Zanechte komentář.