Tipy a rady

O filtr pevných částic (DPF filtr) se musí pečovat. Jak na to?

Moderní automobily s dieselovým motorem ho mají, ale jejich majitelé často netuší, že se o něj musí starat. Řeč je o filtru pevných částic neboli DPF filtru. Koncepčně jednoduché zařízení zachytává karcinogenní, velmi jemné částice z výfukových plynů, ale filtr se časem zanese.

Regenerace DPF filtru probíhá dvěma způsoby: aktivně a pasivně.

K pasivní regeneraci dochází samovolně v určitých pracovních podmínkách – v rámci teplotního rozmezí od cca 350 do 500 °C. Vyšší teploty způsobují hoření zachycených částic. Výfukové plyny jich dosahují při vyšším zatížení motoru (např. během jízdy po dálnici).

K aktivní regeneraci dochází v případě, že nenastala pasivní regenerace (obvykle tedy v městském provozu) a filtr je téměř naplněn. Princip spočívá v umělém zvýšení teploty výfukových plynů na cca 600 °C. Tohoto stavu lze dosáhnout především kombinací vyššího množství paliva a aditiva podporující hoření s časováním vstřiků motoru.

Situace s DPF filtry v ČR

Podle odhadů jezdí v v České republice kolem jednoho milionu vozů s nefunkčním či chybějícím filtrem. Absence filtrů je údajně příčinou mnohonásobně překročených povolených limitů na množství pevných částic v ovzduší. Alarmující bylo například měření v tunelovém komplexu Blanka – v jedoucím vozidle byla naměřena hodnota 300 000 pt/ccm, což je 10× více než limit.

Jak na čištění DPF filtru?

Pravidelné čištění je vždy výrazně levnější než výměna celého filtru. Pokud vám stále není jasné, jak na efektivní čištění DPF filtru a neradi byste proces podcenili, obraťte se na profesionály. Postarají se, aby bylo zařízení ve vašem voze ve stoprocentním stavu, čímž prodlouží celkovou životnost. Spoustu praktických informací najdete na dpfpro.cz.

Zanechte komentář.