Jaký kompresor vybrat do autoservisu a pneuservisu? Vybíráme s vámi

Vzduchový kompresor je nezastupitelnou součástí každého autoservisu a pneuservisu. Rozjíždíte právě takové podnikání? Pak vás výběr kompresoru nemine. A věřte, že to může být pěkný oříšek, pokud nemáte všechny důležité informace nebo neznáte otázky, které byste si před výběrem takového stroje měli položit. Po přečtení našeho článku ale budete mít jasno.


Protože se vzduchové kompresory používají v opravdu široké škále aplikací a pohánějí řadu rozličných nástrojů, nesmíte se divit, jak široká je i jejich nabídka. Výrobci samozřejmě potřebují prodávat, a proto se snaží vyplnit každou mezeru na trhu. Výsledkem ale někdy bývají zmatení spotřebitelé, protože vyznat se v dnes v kompresorech již potřebuje určité znalosti tématu stlačeného vzduchu.


Jsou tři základní otázky, na které musíte znát odpověď


Takže, jak začít? Máte autoservis či pneuservis a potřebujete pohánět řadu pneumatického nářadí. Bez kompresoru to nepůjde. Koupě je nutná. A musí být optimalizovaná vašemu provozu. Zkuste před výběrem začít tím, že si položíte tyto tři otázky:

  • Kolik stlačeného vzduchu potřebuji a v jaké kvalitě?

  • Jak vysoký tlak potřebuji?

  • Jak často bude kompresor v provozu?


Základem tedy je promyslet si ideální dimenzi kompresoru. Vždy lepší raději počítat s těmi vyššími extrémy, lehce předimenzovat, než poddimenzovat. Určitě totiž nechcete kompresor, který pojede neustále na 100 %. Takový stroj byste rychle připravili o životnost, brzy by se přehřál a začal dělat potíže kvůli opotřebovaným těsněním či únikům oleje.


Připravte se, že bude potřeba počítat. Musíte totiž zajistit takový objem stlačeného vzduchu, aby mohli všichni vaši pracovníci pracovat bez přerušení, omezení dodávky stlačeného vzduchu. Důležité je tedy sečíst veškerou spotřebu pneumatického nářadí, které ke kompresoru připojíte. Kolik příklepových utahováků bude v provozu? Budou připojeny i další typy nářadí, které mohou mít velkou spotřebu? Třeba karosářské pily nebo brusky a šroubováky? Podívejte se ve specifikaci nářadí na údaj o průtoku v litrech za minutu. K součtu se doberete rychle, není to žádná věda.


Důležité je také dodávat pneumatickému nářadí vzduch v odpovídající kvalitě. Pokud vaše podnikání berete vážně a máte vysoké nároky, budete muset investovat také do zařízení pro úpravu vzduchu, které se připojuje za kompresor. Jde o systémy filtrace a o sušičky stlačeného vzduchu. Zkuste se podívat na normu ISO 8573, která je vodítkem pro kvalitu stlačeného vzduchu. Tato norma uvádí třídy čistoty (vzduch zbavený olejových výparů, mechanických nečistot a hlavně kondenzátu), mezi nimiž bezpochyby najdete i vaší aplikaci.


Ohledně tlaku je to poměrně jednoduché, protože drtivá většina nářadí pracuje s totožným tlakem 6,3 bar. Setkáte se hlavě s pojmem pracovní tlak. Jde o tlak, na který bude váš vzduchový systém nastaven. Tlak kompresoru se dá také regulovat na různých místech, u různých výstupů vzduchu regulátory tlaku. Zamezíte tak zbytečným ztrátám a celý systém snadno optimalizujete, abyste za spotřebovaný stlačený vzduch neplatili více, než je nutné. Musíte ale také počítat s tlakovými ztrátami nebo poklesy tlaku, ke kterým v systému běžně dochází. Hlavně, čím více je připojeno úpravy vzduchu, která část stlačeného vzduchu spotřebovává. Jde vlastně o ztrátu energie během cesty vzduchu z kompresoru do místa použití.


A jak často bude kompresor v provozu? Předpokládáme, že váš servis rozhodně nebude provozován na tři směny. Kompresor tedy budete pravidelně vypínat, což dává předpoklady především pro pořízení jednoho určitého typu stroje – pístového kompresoru. Právě pístové kompresory jsou určené pro přerušované dodávky stlačeného vzduchu. Zcela opačně potom fungují šroubové kompresory, které potřebují nepřetržitý provoz. Pístové stroje by při nepřetržitém provozu nestíhaly ochladit agregát a časem by se poničily. Mohou ale dodávat stlačený vzduch, i když se vypnou. Jaké množství a jak dlouho určí tlaková nádobavzdušník. Ta slouží jako zásobárna vyrobeného vzduchu. Kompresor tedy může odpočívat, ale vy v pohodlí pracovat se vzduchem, který vyrobil do zásoby.


Samotný výběr stroje – jaké typy kompresorů jsou pro autoservisy nejlepší?


Z předchozího odstavce je vám zřejmé, že šroubové kompresory nebudou zrovna ideální volbou do auto či pneu servisu. Ano – porozhlédněte se po pístových kompresorech, a to těch, které mají velký výkon a tlakovou nádobu s pořádným objemem. Menší mobilní pístový kompresor tak rovnou vynechejte také. Naprostým ideálem může být třeba stacionární stroj mazaný olejem, s jednostupňovým jednoválcovým až tříválcovým pomaloběžným agregátem z jakostní litiny a plně automatizovaným provozem. Tyto olejové kompresory se vyznačují výkonem od 5 kW až do 7,5 kW a jejich agregáty bývají posazené na vzdušnících s objemem od 300 do 500 litrů.

Zajímavou alternativou je potom tandemový kompresor. Stroj se vyznačuje rovnou dvěma dvojstupňovými kompresorovými jednotkami na jednom vzdušníku. Jde o optimální řešení především pro provozy s výraznými rozdíly ve spotřebě, pro pokrytí výkonových špiček, což se může v servisu často přihodit. Všechny tyto stroje vyrábí například italský velkovýrobce ABAC a širokou nabídkou disponuje i domácí osvědčený producent kompresorů s litinovými agregáty, Atmos. Určitě vám s výběrem poradí i některý ze specialistů přes stlačený vzduch.

Publikováno: 28. 02. 2023

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Romana Kozáková