Zajímavosti

Majitel zrekonstruoval historický traktor Zetor 2011. Sehnat díly nebylo snadné

Máte ve stodole traktor, který oral pole v době, kdy vaše prarodiče takříkajíc tahali kačera po dvorku? Nejste sami. Historických kousků spí v kůlnách a staveních poměrně dost, ale málokterý majitel se rozhoupe k tak odvážnému kroku jako Tomáš Ďásek. Rozhodl se pro renovaci traktoru Zetor 2011 a nutno podotknout, že jeho cesta k cíli nebyla vůbec jednoduchá. S čím se musel potkat a co mu dělalo největší problémy?

Opravit traktor novějšího data výroby není příliš velký problém. Naprostá většina náhradních dílů je běžně k dostání – například ve specializovaném e-shopu dilynatraktory.cz, kde lze nakoupit pera a připevnění pro obraceče, shrnovače a sběrací vozy, kabinové díly, závěsy a příslušenství, nastavitelné podpěry v zinkovaném provedení, díly třetího bodu, sedadla, blatníky pro přívěsné vozíky či jiné příslušenství. Jinak je tomu v případě renovace historického traktoru…

Zetor 2011 byl společně s modely 2011, 3011 a 4011 (od 24 – 44 koní) zástupcem první unifikované řady. Vývoj těchto traktorů začal v roce 1957 a společně sdílely většinu součástek. Výroba začala v roce 1963 a Zetor ji zahájil právě typem 2011. Model disponoval dvouválcovým naftovým motorem (22 koní) s přímým vstřikováním, dvěma převodovkami (10 stupňů vpřed, 2 stupně vzad), nezávislým vyvedením výkonu a inovativní hydraulikou Zetormatic s automatickou kontrolou hloubky. Ve standardu byly zahrnuty také hydraulické brzy, pětirychlostní vývodový hřídel a nastavitelná světlá výška.

Co se týče pana Tomáše Ďáska, v rámci své profese přichází do styku s moderními modely, historické traktory jsou jeho koníčkem. Renovací si poprvé prošel s modelem Zetor 3011 a podle jeho slov šlo o velmi „amatérskou práci“. K traktoru Zetor 2011 se dostal poměrně náhodou, když sháněl náhradní díly pro další projekt. Od původního plánu (renovace modelu Zetor 2023) nakonec upustil a zakoukal se právě do 2011tky.

Ďásek se renovace zhostil vlastními silami (resp. s pomocí otce a několika přátel) a pracoval na ní bezmála tři roky. Stoprocentní shody s továrním stavem sice nedosáhl, ale většinu původních dílů nakonec sehnal nebo vyrobil dle předlohy. Musel si projít kompletní renovací motoru i generálkou převodovky. Původní české náhradní díly nebyly takřka k sehnání (zejména díly přední a zadní nápravy), trh je naopak přesycen díly produkovanými v Indii.

Nadšený renovátor traktorů podotýká, že bez vstřícné manželky/přítelkyně, dostatku času a financí se nemá smysl do podobné akce pouštět. Jeho samotného v budoucnu čekají další zajímavé projekty.

Zanechte komentář.