Automobily

Benzín či nafta, to je oč tu běží

Je jedno, zdali vlastníte crossover, kombi či SUV, pokaždé jej totiž musí pohánět nějaká pohonná jednotka. No, a právě ty jsou tématem tohoto článku pojednávajícího o aktuálním stavu benzínových a naftových jednotek na našich silnicích.

Benzínové motory jsou prodávanější, ale mají menší nájezd

Pokud nahlédneme do statistik toho, jaký pohon mají automobily brouzdající české silnice, tak ty jasně vypovídají o tom, že jdou u nás v současné době více na odbyt benzínové než dieselové motory, a to jak u nových, tak i u ojetých vozů. Pokud bychom měli hovořit konkrétněji, tak podíl těch benzínových činí v obou případech něco kolem 50 %, procentuální podíl prodaných naftových motorů, opět v obou zmiňovaných kategoriích, se pak pohybuje kolem hodnoty 47 %. Zbylá procenta pak připadají na vozidla s alternativními pohony, například na elektrická auta či ta s pohonem na LPG.

Nicméně čeští řidiči vždy patřili k těm šetřivým a ekonomicky smýšlejícím, a tak i přes nižší prodeje mají automobily s naftovými motory na svém kontě téměř 3/4 všech ujetých kilometrů na českých silnicích.

Způsobeno je to hned několika faktory, přičemž tím primárním je nižší, průměrně o 2-3 litry na 100 kilometrů, spotřeba u těchto vozů, díky čemuž jsou tato auta se vznětovými (naftovými) motory ve valné většině používána jakožto firemní vozidla u společností s vysokými ročními nájezdy. Rovněž téměř všechny SUV auta, nákladní vozy a autobusy jsou vybaveny těmito motory, což též hraje významnou roli v tom, proč mají vozidla s tímto pohonem na svědomí více najetých kilometrů než ty benzínové.

Též i v případě, kdy majitelé využívají své dieselové auto jakožto jediný a tím pádem velmi vytížený rodinný vůz, tak se nemalou měrou podílí na překlánění pomyslných misek vah počtu ujetých kilometrů ve prospěch naftových automobilů.

Nafta již není tím levnějším palivem

Proč jsou tedy ale benzínové motory stále populárnější, alespoň, co se počtu prodaných kusů týče, než ty naftové? Odpověď je prostá, neboť vzhledem k povětšinou vyšší pořizovací ceně aut s dieselovými motory je u nich třeba nájezdu dvaceti až pětadvaceti tisíc kilometrů ročně, aby se ekonomicky plně vyplatila, na což většina motoristů užívajících automobily pro osobní potřebu nedosahuje, tudíž ti stále dávají přednost benzínovým motorům, neboť jsou pro ně ekonomicky výhodnější.

Dalším z vlivů, díky němuž jsou benzínové motory stále prodávanějšími, je srovnání dříve běžného cenového rozdílu u čerpacích stanic mezi naftou a benzínem. Není tomu tak dávno, co byla nafta až o 6 korun levnější, nicméně to již dávno neplatí a v současnosti obě paliva stojí téměř stejně – mezi 29 až 33 korunami za litr, dokonce u některých čerpacích stanic je aktuálně nafta dražší než benzín.

O autorovi

Redakce

Zanechte komentář.