Automobily

Co je hřebenové řízení a jaké jsou nejčastější závady?

Hřebenové řízení je název součástky v motorovém vozidle, která laicky řečeno slouží k tomu, aby se kroucení volantem projevilo otáčením kol. Když řidič otáčí volantem, otáčí sei ozubené kolo (pastorek), které posunuje hřebenem (ozubenou tyčí), a ta vysouvá nebo zasouvá tyče řízení. Ty pak podle svého posunu otáčejí koly automobilu. Tímto způsobem funguje hřebenové řízení, které se u starších a novějších automobilů liší.

U vozidel staršího data výroby byl mechanismus hřebenového řízení kompletní. Novější auta s posilovačem řízení přes servo čerpadlo posilují tento pohyb, a tím usnadňují řidiči manipulaci s volantem. Servočerpadlo a celý systém posilovače řízení žádným způsobem nemění tuto technologii.

Technologie hřebenového řízení byla řadu let nejpoužívanější. Nyní se montuje především do těch nejlevnějších automobilů. Vozidla nižší střední třídy a dražší auta využívají technologii elektrického řízení, která funguje na principu integrace elektromotoru. Ten zastává funkci posilovače řízení a umožňuje řízení nezávislé na lidském faktoru i agregátu. V čem tkví výhoda elektronického řízení? Umožňuje ovládání volantu i při vypnutém motoru.

Z čeho se hřebenové řízení skládá?

Základním prvkem hřebenového řízení je tělo řízení nebo-li obal. Ten těsně uzavírá náplně a komponenty uvnitř řízení, aby bylo možné dosáhnout požadovaného tlaku a neunikaly při tom kapaliny. Vnitřek obalu je tvořen pastorkem řízení a hřebenem. Pohyb a pevné uložení mají na starosti simerinky, kluzná ložiska a pouzdra.

Jaké jsou nejčastější poruchy?

Zřejmě nejobvyklejší vadou hřebenového řízení je únik kapalin řízení. Přes manžety řízení proniká olej. Prostor pro únik kapalin je dán vnitřní netěsností řízení a nebo vůlí hřebenu. Tyto potíže nejsou destruktivními vadami, ale opotřebením a poměrně dlouho se nijak neprojevují. Dlouhodobé ignorování však vede ke korozi hřebenu a nadměrnému opotřebení pastorku řízení. Pokud je řízení opraveno včas, nejde o drahou záležitost. Zásadní a mnohem dražší jsou koroze hřebenu nebo opotřebený pastorek. Proto je vhodné kontrolovat řízení při každé kontrole vozidla v autoservisu.

Zanechte komentář.