Zajímavosti

Za komunistů bylo blaze? Zavzpomínejte na ceny automobilů za socialismu…

Ta dnešní auta stojí majlant, vždyť nová generace Octavie začíná na „nekřesťanských“ 456 tisících… Pokud se vám hlavou honí podobné myšlenky, možná byste se měli vydat na výlet do nedávné minulosti. V roce 1977 stálo nejlevnější auto v tehdejší útlé nabídce 36 500 Kčs, což je v přepočtu na dnešní měnu zhruba 430 000 Kč. Za nejlevnější Škodovku byste dal téměř 23 průměrných platů, což je mnohem méně za zmíněnou Octavii. Která navíc není nejlevnějším vozem na trhu!

V roce 1977 zbývalo do konce husákovské éry a doby normalizace nekonečných dvanáct let, což bylo pro zhruba čtvrt milionů našinců k nevydržení – mezi lety 1968-1989 emigrovali do západních demokratických zemí, kde si jistě pořídili mnohem lepší vozy než spoluobčané, kteří se rozhodli v komunistické diktatuře setrvat. A nezbylo jim, než si vybrat z tehdejšího katalogu Mototechny, jež byl plný vozů „z východu“. Ale abychom bývalému režim úplně nekřivdili, podotýkáme, že se do tehdejšího Československa dostalo také pár aut západního ražení.

V čem se jezdilo?

Alfou a omegou nabídky byly vozy značky Škoda, Moskvič, Trabant a polský Fiat či Lada. Šetřílci si mohli dovolit i o něco lepší vůz, ale museli se snažit mnohem více než dnes – operativní leasing byl za socialismu velkou neznámou. V roce 1977 dosahoval průměrný plat výše 2450 Kčs a nejlevnější vůz v nabídce – Trabant – byl dražší než základní varianta Škody Octavia. A pokud byste si chtěli pořídit nejlevnější škodovku, přepočteno na dnešní cenu byste za ní zaplatili téměř 700 000 korun.

Našlo se i několik exkluzivních kousků pro “papaláše”

Pro náročnější zákazníky měla Mototechna pochopení a nabízela jim například Forda Cortinu – v přepočtu za milion korun, případně Tatru 613, která by dnes stála téměř tři a půl milionu. A co se týče benzinu, v roce 1977 stál litr pohonných hmot 4,50 Kčs – dnes byste za něj dali přes padesát korun… Stále se chcete vrátit zpátky, nebo vám dnešní doba vyhovuje?

Další skvělé čtení najdete v magazínu pro muže Pro-muze.cz.

Zanechte komentář.