Wankelův motor - slepá cesta spalovacích motorů

Psal se rok 1951, když spatřil světlo světa právě tento unikát, který vymyslel Felix Wankel. Právě podle jeho tvůrce dostal jméno. I když jeho konstrukce je využívána spíše výjimečně, je dobré připomenout, jak funguje Wanklův motor.

Motor pracuje Ottovým cyklem

Znalci motorů jistě vědí, že když motor pracuje běžným Ottovým cyklem, znamená to, že se jedná o takzvaný čtyřtaktní motor. Základem tohoto provedení je zcela jedinečná konstrukce, kdy se v komoře nachází konvexní trojúhelník, která okolo hřídele rotuje excentricky. Samotné tělo má tvar připomínající ovál, který zajistí to, že samotný píst se v jakémkoliv místě vždy dotýká některé ze stran. Vlivem toho dochází k situaci, že uvnitř motoru vzniknou vždy tři oddělené prostory.

V každém prostoru probíhá jedna fáze

Ve chvíli, kdy se píst v prostoru otáčí a vymezuje tak jednotlivé prostory, dochází k tomu, že v každé z nich dochází v každé z nich v jedné fázi, z celkového čtyřtaktního cyklu. V praxi to znamená, že během jedné otáčky jsou vykonány celkem tři pracovní cykly. Pokud bychom jeho cyklus porovnaly s klasickým čtyřtaktním motorem, který známe z běžných automobilů, tak ten na dokončení jednoho cyklu potřebuje dvě otáčky klikového hřídele. Oproti tomu Wanklův motor potřebuje jenom jednu jedinou.

K vidění u vozů Mazda

Pokud zmíníme automobilku, kde byl Wanklův motor s oblibou používán, jsou to vozy značky Mazda. Zde je možné jeho činnost vidět na vlastní oči. I tato automobilka od něho postupem času upustila, a to v souvislosti s jeho nevýhodami, které byly spojeny právě s jeho činností. Mezi hlavní negativa patřilo často špatné těsnění v oblasti jednotlivých vrcholů, stejně jako problémy s nerovnoměrným tlakem na stěnu bloku. Negativem samotné funkčnosti je ale i celkem vysoká spotřeba. Na druhou stranu jednoduchost, na které Wankelův motor stojí, je stále obdivovaná.

Publikováno: 23. 10. 2017

Kategorie: Zajímavosti

Autor: Romana Kozáková