Automobily

ALU kola nabízí výhody, které přesvědčí každého

Kola ze slitiny jsou vyrobena z lehkých kovů – obvykle z hliníku s několika dalšími prvky. To zlepšuje výkon a ovladatelnost vozu tím, že zvyšuje zrychlení, zkracuje brzdná dráha a méně se zatěžuje součásti zavěšení. V extrémních jízdních podmínkách kola z lehkých slitin ve srovnání se svými ocelovými protějšky mnohem lépe odvádějí teplo z brzdových komponentů.

Ocelová kola představují cenově dostupnější alternativu ke kolům z lehkých slitin a jsou oblíbená pro zimní provoz, kde mohou být podmínky vyloženě nepřátelské. A pokud se otřete o jeden nebo dva obrubníky, je méně pravděpodobné, že jim uškodíte na vhledu.

S požíváním hlinkových disků bohužel souvisí i větší riziko krádeže kol (kvůli jejich atraktivitě). Neváhejte proto se zabezpečením, které nabízí pojistné šrouby.

Tip na nákup: Běžné kolové šrouby i jejich bezpečnostní variantu, stejně jako kolové matice a další produkty včetně litých kol najdete na shellers.cz.

Výhody alu kol

Mezi největší výhody kol z lehkých slitin patří:

  • Optimalizovaná úspora paliva
  • Snížení hmotnosti: o cca 20 % méně než u běžných ocelových kol
  • Lepší akcelerace a brzdění
  • Lepší ovladatelnost díky menšímu průhybu při zatáčení
  • Používá se pouze vysoce kvalitní slitina
  • Lepší vzhled vozu
  • Všechna kola jsou testována tak, aby překonala normy JWL, VIA a SAE pro radiální únavu, odolnost proti nárazu, odolnost proti ohybu, únik vzduchu a další parametry
  • Testováno na korozi CASS (solná mlha)

Nejdříve vůbec nešlo o vzhled

Všichni víme, že nová sada kol z lehkých slitin dodá vašemu vozu úžasný design. Nicméně ukrývá se v nich mnohem víc než jen vzhled.

Ve skutečnosti byl hlavní důvod, proč se v 50. letech minulého století začaly na výkonných sportovních vozech a hot rodech objevovat “magnéziové” disky, ten, aby lépe jezdily, ne aby se předváděly.

Po druhé světové válce začala do automobilového světa pronikat velká část technologií zdokonalených ve vysoce výkonných vojenských letadlech a velkou část z nich tvořila hliníková nebo hořčíková (odtud společný termín “mag”) kola.

Ukázalo se, že hořčík je vhodný pro závodní nebo jiné krátkodobé použití, ale pro silniční použití se ukázal jako příliš křehký a náchylný k praskání, takže se nakonec stal oblíbeným kovem hliník. Důvod, proč je označujeme jako kola z hliníkové slitiny, je ten, že jsou ve skutečnosti tvořena směsí nebo “slitinou” různých látek. Typickou směs tvoří 94 % hliníku, 4 % oxidu křemičitého a asi 2 % různých dalších prvků.

Tato slitina nabízí na kilogram lepší pevnost než ocel, a proto může být hliníkové kolo vyrobeno tak, aby zvládlo stejné zatížení, ale vážilo o 20 % méně.

Je celkem snadné pochopit, že odstranění jakékoli hmotnosti navíc z vozidla zlepší jeho výkon; ale odstranění hmotnosti z kol má další výhodu, protože samotná kola potřebují energii k dosažení rychlosti a další energii zase ke zpomalení.

Představte si dvě vozidla zavěšená ve vzduchu vedle sebe, jedno je kolo, druhé auto. Kdybyste se postavili mezi ně, uchopili jedno kolo každého z nich a pokusili se je roztočit, zjistili byste, že při stejném úsilí se kolo jízdního kola roztočí mnohem rychleji. Je to proto, že má menší rotační hmotnost, takže není třeba překonávat zdaleka takovou setrvačnost, aby se kolo roztočilo. Díky tomuto efektu se snížením hmotnosti kol obvykle dosáhne 3× vyššího výkonu než odstraněním stejného množství “statické” hmotnosti z jiné části vozidla!

Výsledkem je lepší zrychlení, brzdění a úspora paliva. Tím to však nekončí.

Lehčí sada kol zlepší také jízdní vlastnosti. Snížení hmotnosti na “neodpružené” straně znamená, že systém odpružení může rychleji a účinněji reagovat na nerovnosti a nedokonalosti a udržovat pneumatiky v trvalejším kontaktu s povrchem vozovky.

Správná sada slitin vám přinese nejen lepší vzhled, ale i úsporu paliva, efektivnější brzdění a intenzivnější zážitky z každé jízdy.