O filtr pevných částic (DPF filtr) se musí pečovat. Jak na to?

Moderní automobily s dieselovým motorem ho mají, ale jejich majitelé často netuší, že se o něj musí starat. Řeč je o filtru pevných částic neboli DPF filtru. Koncepčně jednoduché zařízení zachytává karcinogenní, velmi jemné částice z výfukových plynů, ale filtr se časem zanese. Regenerace DPF filtru probíhá dvěma způsoby: aktivně a pasivně. K pasivní regeneraci dochází samovolně v určitých pracovních podmínkách – v rámci teplotního rozmezí od cca 350 do 500 °C. Vyšší teploty způsobují hoření zachycených částic. Výfukové plyny jich dosahují při vyšším zatížení motoru (např. během jízdy po dálnici). K aktivní regeneraci dochází v případě, že nenastala pasivní regenerace (obvykle tedy v městském provozu) a filtr je téměř naplněn. Princip spočívá v umělém zvýšení teploty výfukových plynů na cca 600 °C. Tohoto stavu lze dosáhnout především kombinací vyššího množství paliva a aditiva podporující hoření s časováním vstřiků motoru.

Situace s DPF filtry v ČR

Podle odhadů jezdí v v České republice kolem jednoho milionu vozů s nefunkčním či chybějícím filtrem. Absence filtrů je údajně příčinou mnohonásobně překročených povolených limitů na množství pevných částic v ovzduší. Alarmující bylo například měření v tunelovém komplexu Blanka – v jedoucím vozidle byla naměřena hodnota 300 000 pt/ccm, což je 10× více než limit.

Jak na čištění DPF filtru?

Pravidelné čištění je vždy výrazně levnější než výměna celého filtru. Pokud vám stále není jasné, jak na efektivní čištění DPF filtru a neradi byste proces podcenili, obraťte se na profesionály. Postarají se, aby bylo zařízení ve vašem voze ve stoprocentním stavu, čímž prodlouží celkovou životnost. Spoustu praktických informací najdete na dpfpro.cz.

Publikováno: 17. 12. 2018

Kategorie: Tipy a rady

Autor: Romana Kozáková